Pitkän matkan ajaminen Teslalla Suomessa

Teemu Ruoho

Tesla Model S

Jos käy hyvä tuuri, tulee MB Mobilen sivulla vastaan vähänajettu Tesla. Vaikka kyseessä olisi Teslan sähköauto ja toimisit nopeasti, et voi saada valtiolta hankintatukea. 2000 euron hankintatuki on rajattu vain uusiin sähköautoihin, mitkä ostetaan (tai pitkäaikaisvuokrataan) tänä tai ensi vuonna.

Vähänajettuna saat Teslasi halvemmalla kuin suoraan liikkeestä. Tesla on auto, mikä kääntää päät. Kun vielä valitset Teslan sähköauton ja lataat sen uusiutuvalla energialla, voit ajaa rinta rottingilla. Ekosähköllä ladatulla autolla ajaminen on hiljaista, pakokaasutonta ja nollapäästöistä. Toki auton valmistus vie energiaa ja aiheuttaa päästöjä – itse asiassa jopa enemmän kuin dieselauton valmistaminen. Kun Teslalla on ajettu noin 50 000–75 000 kilometriä, on se saanut kiinni dieselauton, ja jatkossa sähköautollasi ajaminen on sangen ympäristöystävällistä.  

Voiko sähköautolla sitten ajaa 75 000 kilometriä? Voi, ja paljon enemmänkin, kunhan välillä pysähtyy lataamaan akkua ja huoltamaan kulkuneuvoaan. Parhaat matkavinkit sähkö-Teslalla ajaessa liittyvätkin siihen, että tarkistat latauspisteiden saatavuuden, toivot niiden olevan kunnossa, ja suunnittelet reittisi niiden pohjalta. Jos ajat polttomoottori-Teslaa, voit olla huolettomampi. Pääset yhdellä tankkauksella satoja kilometrejä, ja huoltamoverkosto on tiheä. Tarvittaessa voit soittaa Autoliiton tai Falckin tuomaan sinulle lisää polttoainetta. 

Tesla Model 3 ei ole paras valinta pitkille ajoille Suomessa

Tesla Model 3 oli Suomen myydyin sähköauto vuonna 2019. Se on Teslan pienin, edullisin ja samalla sporttisin sähköautomalli. Pienuus ja edullisuus tarkoittavat sitä, ettei sillä pääse yhdellä latauksella huisin pitkiä matkoja. Raja tulee vastaan noin 400 kilometrissä, jos ilma ei ole kovin kylmä, etkä huudata ilmastointia tai lämmityslaitetta. Vaikka lataus loppuisikin ennen 400 kilometriä, on se ihan OK suoritus sähköautolta. Kaikista edullisimmilla ja pienimmillä sähköautoilla pääsee yhtä soittoa vain 150–250 kilometriä. 

Pelkistetyssä ohjaamossa on 15,4-tuumainen näyttö, mikä toimii sekä auton mittaristona että multimediajärjestelmän ja navigoinnin alustana. Jos sinulla tai kyytiläisilläsi on pituutta yli 180 cm, voi pää osua kattoon – varsinkin ryhdikkäästi istuessa. Jalkatilaa on melko niukasti, ja tavaratilaan mahtuisi paljon tavaraa (425 litraa) – ellei lastausaukko olisi niin pieni. Etutilaan (85 litraa) voi säilöä reissussa mukana olevat latauskaapelit.

Tesla Model 3 on parhaimmillaan kesäkeleillä

Kolmosta on moitittu hiukan kankeaksi autoksi, minkä luistonesto ja ajonvakautus voisivat toimia paremminkin liukkaissa olosuhteissa. Koska järjestelmät reagoivat melko hitaasti, on ajaminen hieman kulmikasta ja vaikeasti ennakoitavaa. Kuivalla alustalla takavetoinen Tesla Model 3 on erittäin suorituskykyinen. 

Kova alusta, rengasmelu, omapäinen kaistavahti ja tärähdyksinä sekä sisämeluna tuntuva korin eläminen vähentävät ajonautintoa pitkillä matkoilla. 

Perusmallin yhteisteho on 260 kW (353 hv), ja akkukapasiteetti 50 kWh. Se kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 225 kilometriä tunnissa. Kulutus on noin 11,6 kWh per 100 kilometriä, ja toimintasäde valmistajan mukaan noin 400 kilometriä. Valmistaja on ollut hyvin optimistisella päällä toimintasädettä arvioidessaan. Jos ajat pitkää matkaa Suomessa kesällä, saatat päästä 400 kilometriä ilman yhtään latausta, mutta talvikeleissä Teslan edullisin sähköauto vie jopa 19 kWh satasella. Talvikeleissä ei kannata laskea pääsevänsä kuin noin 300 kilometriä, ennen kuin auto on ladattava. 

Takavetoisen perusmallin lisäksi Teslan Model 3:sta saa nelivetoisena. Long Range Dual Motor (330 kW (449 hv)) ja Long Range Performance (430 kW (585 hv)) saavat energiansa 75 kWh akustosta. Long Range Dual Motorilla ajelee jopa 560 kilometriä yhtä soittoa, ja Long Range Performancella miltei yhtä paljon (530 km). Reilu 500 kilometriä on tällä hetkellä sähköautojen maksimitoimintasäde. Kehitys menee koko ajan eteenpäin, joten ehkä jo lähitulevaisuudessa sähköautolla pääsee yhdellä huoltamokäynnillä yhtä pitkän matkan kuin polttomoottoriautolla.

Telsan saa ladattua jo vartissa

Telsan saa ladattua jo vartissa
Teslan oma Supercharger-verkosto tekee pitkän matkan ajamisesta Teslalla huomattavasti huolettomampaa kuin muilla täyssähköautoilla. Pikalatausverkko, mitä voi käyttää vain Tesloilla, puoltaa Teslan valintaa seuraavaksi sähköautoksi. Pikalatausverkosto ei ole kovin hyvä Itä-Suomessa tai Koillis-Lapissa. Etelä-Suomessa sähköauton lataamista haittaa puolestaan pikalatauspisteiden ruuhkaisuus. 

Pikalataaminen maksaa noin 0,20 €/minuutti, tosin Lidlissä voi ladata ilmaiseksi. Teslan lataa nopeimmillaan jo noin vartissa, eli noin 3 eurolla.

Vieritä ylös