Matkavinkit tupakoitsijoille

Teemu Ruoho

Matkailija

Suomessa ei saa polttaa missä tahansa. Siksi meistä tuntuu niin oudolta nähdä bussikuskien, hammaslääkäreiden, baarimikkojen tai junaemäntien tupakoivan ulkomailla – työaikana, työpaikalla ja työvaatteet päällä. 

Kaukana takana ovat ajat, kun lentokoneessa tai esimerkiksi ravintolassa sai polttaa. Tupakkaveroa nostetaan vähän väliä, tupakointi on kielletty monen kiinteistön alueella ja tavoitteena on saada Suomi savuttomaksi vuoteen 2030 mennessä.

Parveketupakointi on haluttu kieltää jo pitkään. Koronavirus on tuonut uusia paineita parvekkeella tupakoinnin kriminalisoimiseen. Miksi? Ensinnäkin siksi, että ihmiset ovat etätöissä ja viettävät siksi enemmän aikaa kuin kotona. Tupakansavua kantautuu naapurihuoneistoihin enemmän kuin ennen. Esimerkiksi astmaatikot voivat saada akuutteja oireita altistuessaan tupakan savulle. 

Toisekseen siksi, että tupakan savu voi levittää aerosolihiukkasia. Ne ovat pitkään ilmassa leijuvia hiukkasia, mitkä voivat kantaa mukanaan koronaviruksen kaltaisia taudinaiheuttajia. 

Tupakoijan uloshengitys on voimakkaampi kuin normaali uloshengitys, siksi pisarat ja viruspartikkelit voivat lentää jopa useiden metrien päähän.

Kielletäänköhän kohta myös kadulla ja bussipysäkillä polttaminen?

Viimeistään bussiin astuessasi sinun tulee sammuttaa tupakkasi. Matkustaminen onkin hankalaa monelle tupakoitsijalle. Lue tästä matkavinkit tupakoitsijalle! Samoja vinkkejä voit hyödyntää myös oleskellessasi tiloissa, joissa tupakoiminen on kielletty. 

1. Varaudu nikotiinikorvaustuotteilla

Nikotiinipurukumi

Tupakantuska johtuu siitä, että elimistösi kaipaa lisää nikotiinia. Nikotiinia voi saada muutenkin kuin sytyttämällä perinteisen savukkeen ja vetämällä savua keuhkoihinsa. 

Nikotiinikorvaustuotteita on joka lähtöön. Löydät lähikaupastasi esimerkiksi:

Eikö lähikaupassasi ole huulen alle laitettavaa nikotiininuuskaa? Osta paras nikotiininuuska nettikaupasta – nikotiininuuskaa saa myydä netissäkin. 

Netissä saa myydä myös nikotiinitonta nestettä sähkösavukkeisiin. 

Huomaathan, että sähkösavukettakaan ei saa käyttää tiloissa, joissa tupakoiminen on kielletty. Sähkösavuke ei siis ole hyvä matkavinkki tupakoitsijalle. 

2. Tupakantuskaan helpotusta

Nikotiinikorvaustuote sammuttaa nikotiinin puutteesta johtuvan levottomuuden. Tupakantuskassa on kyse myös tottumuksesta. Sitä on tottunut käymään ulkona “happihyppelyllä” tietyin väliajoin. Tupakan sytyttäminen ja sen kuljettaminen huulille ja takaisin ovat liikeratoja, joita ilman on hankala olla niihin kerran totuttuaan. 

Jos joudut olemaan polttamatta lentokoneessa, junassa, linja-autossa tai esimerkiksi laivassa, varaa jotain naposteltavaa. Mieti kuitenkin sitä, mitä kannattaa napostella ja mitä ei. Esimerkiksi sokeripitoiset tuotteet ovat haitallisia hampaille, iholle, suolistolle ja painonhallinnalle. Sokeria pitäisi nauttia vain harvoin ja mahdollisimman tietoisesti – ei epätoivon vimmalla rouskutellen.

Sokerittomissa pastilleissa ja karkeissa on usein makeutusaineita. Niitä pidetään terveellisempinä kuin sokeria, mutta ne saattavat itse asiassa ruokkia ja lisätä makeanhimoa. Makeutusaineet saavat aivot kuvittelemaan, että elimistö saa kohta sokeria. Kun kyseessä ei olekaan sokeri, ei keho saa kaipaamaansa tyydytystä, joten herätetty sokerinhimo jää päälle. 

Sipsejäkään ei kannata napostella kovin usein. Sipseissä on rasvaa ja suolaa, mitkä altistavat muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille. Peruna muuttuu elimistössä sokeriksi. Perunassa on hiilihydraatteja saman verrain kuin joissain leivoksissa. Jos istut koko päivän, et ehdi kuluttaa kaikkia saamiasi hiilihydraatteja. 

Napostele esimerkiksi pikkuporkkanoita, viinirypäleitä, pähkinöitä tai popcornia. Kattilassa tehty popcorn on yksi terveellisimmistä ja ravintoainepitoisimmista välipaloista, joita voi keksiä. 

Jos kätesi kaipaavat tekemistä, kudo sukkaa, piirrä, täytä sudokua tai hiero matkatoverin hartiat. 

3. Harkitse tupakoinnin lopettamista

Parhaassa tapauksessa saat lopetettua tupakoinnin ennen matkaa. Tupakoinnin lopettaminen säästää sinulta paljon rahaa, eikä terveytesikään ole enää uhattuna. Voit suunnata energiasi muihin asioihin kuin tupakkakaupan tai sopivan tupakointipaikan metsästämiseen.

Vain harvat pystyvät lopettamaan tupakoinnin tuosta vain. Monet tarvitsevat vertaistukea, nikotiinikorvaustuotteita, hypnoosihoitoja, akupunktiota tai lääkärin määräämiä lääkkeitä tupakoinnin lopettamiseen.

Maailmassa on maita, joissa tupakointi on kielletty tai ainakin todella rajoitettua. Voisi ajatella, että matkustaminen tällaiseen maahan auttaisi lopettamaan tupakoinnin, mutta turisteja kohdellaan usein eri tavalla kuin paikallisia.

Esimerkiksi kenialaisissa kaupungeissa saa polttaa melko vapaasti tupakointirajoituksista huolimatta. Tupakkaa voi ostaa kaupasta tai esimerkiksi torikauppiailta – myös yksitellen, jos askin hinta on liian kallis.

Bhutanissa polttavat sekä paikalliset että turistit täyskiellosta huolimatta. Tupakat pitää vain muistaa tullata maahan tullessa – yksitellen. Paikallisten ei sovi jäädä viranomaisille kiinni, mutta turisti saa savutella temppelialueiden ulkopuolella melko rauhassa.

Singaporessakin saa polttaa erikseen varatuilla tupakointipaikoilla, mutta ei kuitenkaan kaduilla. Tupakkaa voi myös ostaa vapaasti. 

Vieritä ylös